درگیری متحدان امریکا در عفرین

به گزارش «جوان» همزمان با تلاش امریکا برای ایجاد ارتش 30 هزار نفری، تركیه نیز عملیات جدید خود را در شمال سوریه آغاز كرده است. نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه روز جمعه اعلام کرد که عملیات عفرین در شمال سوریه عملاً آغاز شده است و آنکارا به مذاکرات با روسیه درباره عملیات ادامه می‌دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، وی گفت:«ما عملیات در عفرین را انجام خواهیم داد و هیچ گزینه‌ای جز نابودی تمامی کانون‌های تروریستی در شمال سوریه نداریم. عملیات عفرین بر مبنای استفاده از حق ترکیه برای دفاع از خود مطابق با قوانین بین‌المللی انجام می‌شود». وی گفت:«در واقع، این عملیات با حملات خمپاره‌ای عملاً آغاز شده اما نیروهای ترکیه از مرز عبور نکرده‌اند». یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه هم اعلام کرده‌اند که نیروهای ترکیه‌ای از بامداد جمعه حملات خمپاره‌ای را به روستاهای کردنشین در عفرین آغاز کردند.  دولت ترکیه می‌گوید كه شمال سوریه از جمله منطقه عفرین به محل عناصر گروه‌های تروریستی از جمله پ.ک.ک و داعش تبدیل شده است که تحت رهبری امریکا تهدیدی علیه ترکیه محسوب می‌شوند.
دولت ترکیه بار‌‌‌‌ها اعتراض خود را به حمایت مالی ـ تسلیحاتی امریکا از معارضان کُرد سوریه اعلام و در چند روز گذشته حملات توپخانه‌ای خود را علیه مواضع كرد‌‌‌‌ها در عفرین انجام داده است. شهر عفرین در شمال غرب سوریه و در مرزهای ترکیه یکی از مناطق شبه خودمختار در شمال سوریه محسوب می‌شود که کنترل آن در اختیار شبه‌نظامیان کرد است.  تركیه از دو سال گذشته برای مقابله با قدرت‌گیری كردها، عملیات سپر فرات را آغاز كرده‌ است و در این درگیری‌‌‌‌ها صد‌‌‌‌ها تن از نیروهای كرد كشته شده‌اند. تركیه از قدرت‌گیری كرد‌‌‌‌ها در مرزهای جنوبی خود نگران است و از همه ابزارهای خود برای مقابله با این تهدیدات استفاده می‌كند. عملیات تركیه در حالی است كه امریکا مخالفت خود را با آن اعلام كرده است. به گزارش رویترز، هیثر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا پنج‌‌شنبه شب درباره عملیات آمادگی ترکیه در عفرین، گفت:«ترک‌‌‌‌‌ها را به عدم اقدام به هرگونه اقدامات این‌چنینی دعوت می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم آنها درگیر خشونت‌‌‌‌‌ها شوند، بلکه می‌خواهیم که همچنان بر مبارزه با گروه داعش متمرکز شوند.» تركیه گفته است تا زمانی كه امریکا حمایت از كردهای سوریه را متوقف نكند به عملیات خود در شمال سوریه علیه كرد‌‌‌‌ها ادامه خواهد داد. با این وجود، عملیات تركیه می‌تواند به درگیری دو متحد امریکا در سوریه منجر شود. از سوی دیگر، فیصل مقداد، معاون وزارت خارجه سوریه هم از ترکیه انتقاد کرد و هشدار داد که عملیات نظامی در منطقه شمال غربی این کشور را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.   امریکا به دنبال مقابله با نفوذ ایران 
در شرایطی كه روس‌‌‌‌ها گفته‌اند با نابودی داعش در سوریه، لزومی ندارد نیروهای امریکایی در این كشور بمانند اما مقامات واشنگتن به بهانه مقابله با نفوذ ایران، حضور خود را توجیه می‌كنند. ركس تیلرسون، وزیرخارجه امریکا پنج‌‌شنبه شب در سخنانی حضور نظامی و سیاسی امریکا در سوریه را برای منافع ملی امریکا بسیار مهم دانست و مدعی شد امریکا تا نابودی کامل تروریست‌های داعش در این کشور می‌ماند. به گزارش شبكه راشاتودی، وزیر خارجه امریکا گفت که «خلافت داعش» به ‌پایتختی الرقه نابود شده ولی خود این گروه تروریستی به‌طور کامل شکست نخورده است. ادعای امریکایی‌‌‌‌ها برای نابودی داعش در سوریه در حالی است كه نیروهای مقاومت دو ماه پیش با كمك روسیه، توانستند آخرین پایگاه داعش را آزاد كنند و عملاً طومار این گروه در سوریه پیچیده شده است. امریکایی‌‌‌‌ها در ظاهر شعار مقابله با داعش را سر می‌دهند اما در سه سال گذشته از تأسیس‌‌‌‌ ائتلاف ضد داعش، اقدامی برای متوقف كردن این گروه نكرده‌اند.  درحالی كه وزیر خارجه امریکا نابودی داعش را یكی از دلایل حضور امریکایی‌‌‌‌ها در سوریه اعلام كرد اما وی بخش عمده سخنان خود را به ایران اختصاص داد و با این ادعا كه ایران تهدیدی برای منطقه است، گفت:«ایران به‌عنوان بخشی از راهبردش برای ایجاد یک هلال شمالی ــ منطقه‌ای، که از ایران تا لبنان و دریای مدیترانه را در بر می‌گیرد، حضور نظامی خود را در سوریه به‌طور چشمگیری افزایش داده است: نیروهای نظامی خود را به سوریه اعزام کرده است، از حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند، و نیروهای نیابتی را از عراق، افغانستان، پاکستان و سایر نقاط به سوریه می‌فرستد».
تیلرسون در ادامه اظهارات بی‌اساس خود مدعی شد: «کاهش و از بین بردن نفوذ مخرب ایران در سوریه به تشکیل یک حکومت دموکراتیک در سوریه بستگی دارد. سوریه در دوران حکومت بشار اسد برای سال‌های طولانی عامل ایران بوده است. یک دولت مرکزی سوریه که تحت کنترل اسد نباشد، مشروعیت حاکمیت بر کشور سوریه را خواهد داشت.» این ادعا در حالی است كه روزنامه «وال استریت ژورنال‌» هفته گذشته در گزارشی نوشت که با عقب‌نشینی تکفیری‌های داعش، امریکا بر مقابله با ایران متمرکز شده است. دو دیپلمات امریکایی نیز ماه گذشته در توجیه حضور نیروهای امریکایی در شمال سوریه، گفتند كه امریکا به دنبال سد كردن نفوذ ایران در شمال سوریه است. مقامات رژیم صهیونیستی و امریکا مدعی هستند كه ایران در حال ایجاد یک پایگاه نظامی در شمال غربی سوریه برای تولید موشک‌های بلند برد است تا در جنگ احتمالی علیه اسرائیل استفاده كند. امریکا و متحدانش از افزایش نفوذ ایران در منطقه نگران هستند و سعی دارند با تشكیل ائتلاف منطقه‌ای، نفوذ ایران را مهار كنند.